Agávový sirup: najzdravšie prírodné sladidlo?

Agávový sirup
Agávový sirup

Agáve je rastlinným rodom, ktorý sa prirodzene vyskytuje predovšetkým v Mexiku. Niektoré jeho druhy nachádzajú uplatnenie pri výrobe alkoholických nápojov, z ktorých patrí medzi najznámejšie tequila a mezcal. Okrem toho je veľmi obľúbený aj Agávový sirup, ktorý bol všeobecne považovaný za zdravú alternatívu bieleho cukru. Niekedy býval dokonca prezentovaný ako vôbec najzdravšie prírodné sladidlo. Vo skutočnosť je to však trochu inak a jeho nadmerné užívanie rozhodne nie je bez problémov.

Agávový sirup ako zdravšie alternatíva bieleho cukru

Že je biely cukor veľmi nezdravý patrí medzi všeobecne známe fakty. Tak napr. Na Sibíri je medzi miestnymi obyvateľmi nazývaný „biela smrť“. Preto sú dlhodobo praktikované pokusy o jeho nahradenie. Ako jedno z najzdravších sladidiel bol pritom zástancovia zdravej výživy braný sirup z agáve. Lenže v skutočnosti sa zdá, že sa skôr jedná o reklamný ťah výrobcov. Jeho zvýšené používanie má totiž svoje úskalia, a to predovšetkým vďaka vysokému obsahu fruktózy (až 90%).

Fruktóza čiže ovocný cukor je monosacharidom, ktorý sa vyskytuje v rade potravín. Hoci bol predtým braný ako zdravšie alternatíva bežného cukru, dnes už sa tak optimisticky nejaví. Monosacharidy sú totiž zdrojom okamžitej energie, pretože sa v ľudskom tele nemusia dlho vstrebávať. Ak táto energia nie je človekom využitá, ukladá sa ako tuk a dlhodobo môže zvyšovať hladinu inzulínu a krvného cukru, čo nie je pozitívny pre mnohých orgány.

Napriek tomu nemožno Agávový sirup úplne zatracovať. Stále sa jedná o zdravšie sladidlo, než je bežný biely cukor a navyše obsahuje aj niektoré účinné látky (pozri článok o agáve). Pre mnohých je pozitívny aj z toho dôvodu, že v podstate nemení chuť pokrmov, čo nie je u niektorých ďalších alternatívnych sladidiel tak úplne bežné. Rozhodne ho teda môžeme odporučiť, ale s poznámkou, že nadmerná konzumácia monosacharidov zdraviu prospešná rozhodne nie je.

Mohlo by vás zaujímať: sacharidy a cukry nie sú synonymá. V podstate možno povedať, že cukry sú sladké sacharidy. Sladkú chuť však ani zďaleka nemajú všetky. Najzdravšie sú pritom tzv. Polysacharidy, ktoré sa musia v tele dlho vstrebávať a neukladajú sa pri nevyužití okamžite do tuku. Práve tie však napospol sladké nie sú. Kvôli obsahu polysacharidov je športovci doporučovaná napríklad ryža.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Agávový sirup
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*