Amarant: zdraviu prospešné rastliny z Ameriky

Amarant
Amarant a amarantové semienka

Možno ste už názov „amarant“ niekedy počuli, ale nedokážete si ho zaradiť. Ide teda o iný názov pre botanický rod láskavcov, do ktorého patrí vyše 60 druhov rastlín. Domovinou tohto rodu je americký dvojkontinent, kde ho používali už Mayovia, Aztékovia a Inkovia. Amarant pritom patrí medzi tzv. pseudoobiloviny, rovnako ako napr. quinoa. Nejde preto o obilninu, hoci je v mnohom podobný a môže sa aj obdobne pripravovať. na druhej strane však neobsahuje lepok, čo znamená, že patrí medzi rastliny vhodné pre celiakov . Jeho konzumácia je navyše zdraviu prospešná.

V čom je amarant dôležitý pre ľudské zdravie?

Konzumované sú predovšetkým semienka amarantu. Z hľadiska liečivých účinkov totiž obsahujú množstvo účinných látok. Sú výrazným zdrojom rastlinných proteínov a vlákniny, navyše sa v nich nachádza esenciálna aminokyselina lyzín, nenasýtený uhľovodík skvalén, tuky s nenasýtenými mastnými kyselinami, vitamín E a minerálne látky ako železo, vápnik alebo zinok. Už z toho je teda zrejmé, že konzumácia semien amarantu je doporučovaná. Aké účinky konkrétne majú?

Predovšetkým znižujú hladinu cholesterolu v krvi, takže sa jedná o účinnú prevenciu proti rôznym srdcovým chorobám. Preventívne pôsobí aj proti ateroskleróze, teda kôrnateniu tepien, a zároveň podporujú imunitu organizmu. Hovorí sa tiež o znižovaní hladiny cukru v krvi, čo je dôležité pri cukrovke. Kladný vplyv majú aj pri zápche. Niektoré zdroje potom hovoria aj o preventívnych účinkoch proti nádorovým ochoreniam, a to napr. proti rakovine prsníka alebo rakovine pľúc.

Tip: vzhľadom k vysokému obsahu rastlinných bielkovín a železa, je amarant často doporučovaný vegetariánom a vegánom. Vyššie sme spomenuli tiež celiakov. Avšak pozor! Niektoré výrobky s Amarantovou múkou obsahujú aj múku pšeničnú, takže je nutná istá obozretnosť.

Ako si amarant pripraviť?

Amarantovú múku možno v podstate používať ako „klasickú“ múku, teda napr. na pečenie rozličných pokrmov. Amarant je navyše možné využiť na zahustenie polievok či omáčok. Pripravovať je možné aj samotné semená, ktoré možno dusiť alebo upražiť, po čom majú orieškovú chuť. Hodí sa aj do šalátov, prípadne do müsli alebo jogurtov. Okrem semien sa niekedy používajú aj listy amarantu, a to opäť napríklad do šalátov, pričom ich môžete pripraviť aj ako špenát. Možností teda máte celý rad.

Recept na amarantovej placky: je to veľmi jednoduché. Semienka amarantu stačí prepláchnuť a následne maximálne 30 minút variť na miernom plameni, a to zhruba v dvojnásobnom množstve vody. Týmto postupom získate kašu, ktorú ešte rozmixujete, dokoreníte podľa chuti a potom už z nej len vypražíte placky.

Zdieľanie príspevku cez sociálne siete:

  • 1
    Share

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*