Chia semienka a vplyv na ľudské zdravie

Superpotravina dneška - pomôže vám pri chudnutí

ChChia semienka patrí medzi ďalšie super-potraviny dneška. Skutočne len dneška? V Strednej Amerike bola napr. Používaná už pred 4 tisíci rokmi! O niečo neskôr navyše tvorila jeden zo základov jedálnička Aztékov, ktorí ich dokonca podľa niektorých prameňov používali aj ako platidlo. Ešte než sa ale pustíme do rozboru toho, aké vlastnosti šalvie semienka majú, zamerajme sa na šalvia hispánskym …

Prečo uvádzame práve túto rastlinu? Ako asi správne tušíte, šalvia hispánska (lat. Salvia hispanica) rastie z týchto drobných semienok. Ide pritom o pomerne nenápadnou jednoročnú bylinu, ktorá je vysoká cca 1 meter a má biele či fialové kvety. Napospol teda nie je pestovaná pre svoje okrasné vlastnosti, ale práve kvôli jedlým šalvie semienkam.

Čo chia semienka obsahujú?

Chia semienka obsahujú množstvo látok, ktoré sú pre ľudské telo nenahraditeľné. Predovšetkým ide o veľké množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré patria medzi esenciálne kyseliny. Tie si telo nevie vytvoriť samo a tak je nutné, aby sme ich prijímali v strave. V chia semíncích však nájdeme tiež veľa vlákniny, bielkovín, tukov, najrôznejších minerálnych látok (od fosforu po síru), ale tiež niektoré vitamíny, a to najmä skupiny B.

Mohlo by vás zaujímať: chia semienka obsahujú viac omega-3 mastných kyselín ako napríklad semienka ľanové alebo losos, vlašské orechy či sója. Zároveň majú cca dvakrát viac vlákniny ako obilné vločky a takto by sme mohli pokračovať.

Chia semienka chudnúce zázrak a ďalšie vlastnosti

Teraz už vieme, že v chia semienkach možno nájsť mnoho kľúčových látok pre ľudské zdravie. Zatiaľ sme ale nespomenuli, aké konkrétne vlastnosti má tento aktuálne veľmi obľúbený doplnok stravy.

  • Pozitívny vplyv omega-3 mastných kyselín. Tieto kyseliny všeobecne prispievajú k správnemu fungovaniu srdca, ciev či nervov a zároveň zlepšujú imunitu, sústredenie aj pamäť. Navyše znižujú hladinu „zlého“ LDL cholesterolu v krvi.
  • Chia semienka a chudnutie. Vzhľadom na vysoký obsah vlákniny pôsobí pozitívne na tráviacu sústavu a navyše vám dodajú pocit sýtosti. Tým môžu nemalou mierou prispieť k znižovaniu nadváhy.
  • Výnimočné hydrofilné vlastnosti. Chia semienka vie na seba viazať vodu, a to až 12x viac, než aký majú objem. Sú teda veľmi prospešná pri fyzickej námahe. Nie nadarmo sa im hovorí runners food čiže „jedlo bežcov“.
  • Vhodný doplnok stravy pre diabetikov … Pri konzumácii dochádza k znižovaniu hladiny cukrov v krvi, pretože dokážu spomaliť premenu sacharidov na jednoduché cukry.
    … Aj pre vegetariánov a vegánov. Vďaka vysokému obsahu kvalitných rastlinných bielkovín sú semienka šalvie hispánskej zaujímavým zdrojom proteínov pre všetkých „nemasožravce“.
  • Ďalšie dôležité vlastnosti šalvie semienok. Kladný vplyv majú aj na obličky, pľúca, pečeň či žlčník. Navyše pomáhajú predchádzať zápalom a dobre pôsobí pri hojení rán. K tomu všetkému sú vynikajúcimi antioxidanty.

Ako chia semienka používať a vedľajšie účinky?

Semienka šalvie hispánskej je možné konzumovať ako ďalšie podobné potraviny. To znamená, že ich môžete pridávať do cesta, kaší, polievok, ale tiež do šalátov alebo jogurtov. Naviac sa veľmi ľahko uchovávajú a majú dlhú trvanlivosť. Odporúčaná denná dávka chia semienok je pritom zhruba 15 g. Na záver sa ešte v skratke spomeňme o kontraindikáciách, ktoré ale prakticky neexistujú. Opatrnejší by mali byť iba osoby s nízkym krvným tlakom a tí, ktorí berú lieky na riedenie krvi.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Chia semienka
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*