Cícer baraní: zdravá strukovina pre celú rodinu

Latinský názov: Cicer arietinum L.

Cicer
Cicer

Cícer, ktorej sa hovorí aj „rímska hrách“, patrí medzi kvalitné strukoviny, ktoré sú veľmi prospešné. Na rozdiel od podobných rastlín navyše nenadúva, čo je jej ďalšie vynikajúce vlastností. Okrem toho sa jedná o vhodnú potravinu pre osoby alergické na lepok, ale všetko postupne ….

Výskyt: jednotlivé druhy cíceru rastú predovšetkým v oblasti od Predné po Strednej Ázii. Cícer baraní je jediným druhom, ktorý je pestovaný, a to v Ázii, Afrike, Severnej Amerike, Austrálii či v južnej Európe. Všeobecne sa jej skôr darí v suchších a teplejších oblastiach.

Opis a účinné látky: rastlina dosahuje výšku až 1 metra a je pokrytá chĺpkami. Má niekoľko stoniek a striedavé listy s dĺžkou cca 5 cm. Kvetenstvo je strapcovité a v strukoch sa nachádzajú 1 až 2 semená. Z účinných látok menujme polysacharidy, bielkoviny a vlákninu, ďalej minerálne látky (železo, zinok či draslík), lyzín, izoflavóny, vitamín E, kyselinu listovú a kyselinu linolovú, čo je dôležitá esenciálna mastná kyselina.

Užitočné časti: používané sú semená.

Cícer ako zdravá strukovina

Cícer, ktorej sa hovorí aj „rímska hrách“, patrí medzi kvalitné strukoviny, ktoré sú veľmi prospešné. Na rozdiel od podobných rastlín navyše nenadúva, čo je jej ďalšie vynikajúce vlastností. Okrem toho sa jedná o vhodnú potravinu pre osoby alergické na lepok (tzv . celiakov) a môžu si ju dopriať aj tehotné a dojčiace ženy. Umožňuje teda obohatiť jedálniček v podstate všetkým, a to aj pri rôznych diétach. Aké sú ale konkrétne kladné vplyvy cíceru na ľudské zdravie?

Jedným z najdôležitejších pozitív je, že táto strukovina dokáže znižovať hladinu škodlivého LDL cholesterolu, čím významne prispieva k prevencii upchávania ciev. Celkovo potom pomáha predchádzať kardiovaskulárnym chorobám. Zároveň zvyšuje obranyschopnosť organizmu a podieľa sa aj na jeho prečisťovanie. Ak máte teda problémy s trávením, aj v takom prípade vám odporúčame pravidelne konzumovať cícer, lebo pôsobí kladne na vyprázdňovanie či žalúdočné ťažkosti.

Táto čoraz obľúbenejšie strukovina navyše podporuje metabolizmus, pomáha chrániť pred osteoporózou a znižuje hladinu cukru v krvi, takže je vhodná aj pre diabetikov. Podieľa sa tiež na zdravom raste kostí a má pozitívny vplyv na zrak. Doplňme, že je cícer baraní často dávaná do súvislostí s protirakovinovými účinkami, a to najmä vďaka vysokému obsahu izoflavónov. Ak chcete teda rozšíriť svoj osobný či rodinný jedálniček o zdravú potravinu, začnite napríklad práve cícerom.

Pripravte cícer baraní sebe aj deťom

Vďaka jemnej chuti si túto strukovinu väčšinou obľúbia aj deti, čo je vynikajúca správa pre rodičov. V každom prípade ju pred prípravou radšej namočte, aby bola ľahko stráviteľná. A ako si cícer urobiť? Možností máte celý rad. Možno ju samozrejme klasicky uvariť, ale využívané sú aj ďalšie spôsoby úpravy ako vyprážanie, parenie či praženia. Navyše je výborná aj na sladko, čo opäť ocenia najmä mladšie ročníky.

Recept na hummus: hoci v našich podmienkach neznie tento názov príliš lákavo, jedná sa o výbornú nátierku zo Stredného východu, ktorá je lacná, zdravá a ľahko pripraviteľné. Zmiešajte 4 hrnčeky uvarenej cícera, 2 strúčiky cesnaku, pol lyžice sezamu či sezamového krému a pol hrnčeka citrónovej šťavy a premeňte všetko na kašu. Potom pridajte vodu a vytvorte krémovú hmotu, ktorú už následne stačí len dosoliť.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Cícer baraní
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*