Čierna ryža: superpotravina z východu

Vyskúšajte čo najskôr - stojí to za to

Ryža je jednou z najstarších kultúrnych plodín a dnes patrí celosvetovo medzi najrozšírenejšie potravinu, keď podľa niektorých odhadov pokrýva cca jednu pätinu kalorickej spotreby ľudskej populácie. Vzhľadom k tomu, že sme v našich podmienkach dlhodobo zvyknutí na bielu ryžu, často nám uniká, že existuje niekoľko ďalších druhov. To sa však v posledných desaťročiach začína meniť. Aktuálne je napríklad aj v Česku stále známejší ryža čierna, ktorá bola dokonca zaradená medzi tzv. Superpotraviny. Preto jej pochopiteľne musíme venovať dostatočný priestor v samostatnom článku.

Účinky čierne ryže sú viac ako zaujímavé

Ryža bola pôvodne domestikovaná v Číne, a to už pred viac ako 10 tisíc rokmi. Preto nás nemôže prekvapiť, že aj čierna ryža patrí vo východnej Ázii medzi rozšírenú potravinu a zároveň o neoddeliteľnú súčasť mnohých tunajších tradičných medicín. Obsahuje totiž veľa účinných látok. Menovať musíme predovšetkým vitamíny (napr. Vitamín E), stopové prvky, vlákninu, minerálne látky (napr. Meď, zinok či železo), aminokyseliny a veľké množstvo antioxidantov. Už z tohto opisu je zrejmé, že má veľa pozitívnych účinkov na ľudské zdravie.

Vzhľadom na vyššie uvedené je zrejmé, že má čierna ryža silné antioxidačné účinky. To znamená, že jej konzumácia znižuje riziko vzniku mnohých srdcovo-cievnych chorôb a zároveň niektorých druhov rakoviny. Naviac má veľmi zaujímavé protizápalové účinky. Príjem čierne ryža tiež dokáže eliminovať vznik cukrovky a s jej pomocou môžete bojovať aj proti obezite. Niekedy sa tiež uvádza, že ide o účinný prostriedok na znižovanie cholesterolu a pozitívne pôsobí aj v prípade alergií či astmy. Rozhodne teda stojí za vyskúšanie.

Kde si čiernu ryžu zaobstarať a ako ju pripraviť?

Stále väčší popularita čiernej ryža spôsobuje, že je neustále dostupnejšie. Zohnať ju ostatne môžete v mnohých kamenných či internetových obchodoch so zdravou výživou. Jej využitie je pritom takmer totožné ako u ryže biele. Vhodná je teda ako príloha, hodí sa do šalátov, rovnako ako do zmesí so zeleninou, ale jedná sa aj o vynikajúci základ pre sladké kaše. A príprava? Čiernu ryžu prepláchnite a varte približne v 1,5 násobku vody, a to dlhšiu dobu (cca pol až tri štvrte). Čas prípravy si však môže

Zdieľanie príspevku cez sociálne siete:

  • 1
    Share

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*