Cirok: protizápalová obilnina vhodná aj pre celiakov

Latinský názov: Sorghum bicolor

Cirok
Cirok

Cirok je rod rastlín z čeľade lipnicovitých, kam zo zdraviu prospešných bylín patrí napríklad tiež citrónová tráva. Jeho pôvodnou domovinou je severná Afrika. Odtiaľ sa následne rozšíril v podstate do celého sveta a od 20. rokov minulého storočia sa pestuje aj na našom území. Patrí sa však dodať, že niektoré druhy tejto rastliny sú jedovaté. Pre iné ale človek našiel rôzne využitia, takže sa používajú na výrobu múky či kŕmenie zvierat. Najrozšírenejším druhom je pritom cirok dvojfarebný čiže obyčajný (Sorghum bicolor; syn. Sorghum vulgare), na ktorý sa teda zameriame na nasledujúcich riadkoch.

Liečivé účinky ciroku dvojfarebného

Cirok patrí medzi obilniny a niekedy sa mu prezýva „pšenica celiatikov“. To znamená, že neobsahuje lepok a môžu ho konzumovať aj ľudia na bezlepkovej diéte. Aké látky naopak obsahuje? Z tých účinných musíme určite menovať rastlinné bielkoviny, komplexné sacharidy či vlákninu, ale aj rad minerálnych látok ako železo, draslík, horčík alebo zinok. Ďalej obsahuje fytosteroly, polyfenoly či vitamíny, a to predovšetkým zo skupiny B. Konzumácia ciroku vám teda môže veľmi prospieť.

Z pozitívnych účinkov sa uvádza predovšetkým tie protizápalové, čím sa teda opäť líši od niektorých bežnejších obilnín, ktoré môžu k zápalom naopak prispievať. Cirok má navyše dôležité antioxidačné vlastnosti. Za tieto účinky môžu predovšetkým obsiahnuté polyfonely, ktoré zároveň pomáhajú v boji s rakovinotvornými bunkami. V žiadnom prípade sa teda nejedná o vhodnú potravinu len pre celiakov, ale do svojho jedálnička by ju mal zaradiť naozaj každý.

Cirok navyše pozitívne pôsobí aj v mnohých ďalších ohľadoch. Spomenúť musíme napr. Jeho antidepresívne účinky a tiež prispievanie k celkovému posilneniu mozgu a centrálnej nervovej sústavy. Zároveň podporuje telesnú imunitu, metabolizmus a zdravie kardiovaskulárneho systému. Prospieva však takisto kostiam, svalom, nechtom a vlasom. Dobrou správou je, že cirok dvojfarebný môžu konzumovať aj tehotné a dojčiace ženy, pretože im nemôže nijako uškodiť.

Ako si cirok doma pripraviť?

Pokiaľ si zaobstaráte čirokové zrna, budete ich musieť najprv tepelne upraviť. Takáto úprava však býva trochu dlhšia. Zrno je vhodné na nejakú dobu namočiť, následne prepláchnuť a až potom variť, a to zhruba 50 minút. Až bude hotové, môžete ho použiť do šalátov, polievok, kaší alebo ako prílohu. Okrem toho si možno zakúpiť čirokové múku, ktorú možno v podstate použiť ako múku „klasickú“. Cirok má teda v kuchyni široké uplatnenie.

Recept na čirokové placky so zemiakmi: 500 gramov zemiakov uvaríte tradične v osolenej vode s rascou. Necháte vychladnúť a nastrúhate. Potom je zmiešate so 100 g čirokové múky, soľou, dvoma vajcami a vytvoríte cesto. To Rozvaľkáme, nakrájate na placky a osmažíme.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Cirok
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*