Fazuľa mungo: zdravá strukovina z Ázie

Latinský názov: Vigna radiata

Mungo klíčky a zdravie
Fazuľa mungo

Fazuľa mungo sú zhruba pětimilimetrová semená z teplomilné rastliny Vigna zlatá (Vigna radiata), ktorej pôvodná domovinou je Ázie. Pestuje sa však aj u nás. Táto strukovina každopádne svojím vzhľadom i chuťou pripomína klasický hrášok. Človekom je pritom konzumovaná od nepamäti, a to nielen vďaka sviežej chuti, ale aj pre pozitívne účinky na zdravie. Tie boli napokon v súčasnosti potvrdené vedeckými štúdiami. Priaznivci zdravého stravovania teda rozhodne môžu mungo fazuľa zaradiť do svojho jedálnička.

Účinky fazule mungo na ľudské zdravie

Mungo fazuľa obsahujú celý rad účinných látok, medzi ktoré patrí omega 3 a omega 6 kyseliny, kyselina pantoténová a listová, minerálne látky ako horčík, železo či vápnik, vitamíny (A, B, C, E a K), betakarotén, bielkoviny, vláknina alebo polysacharidy. Aj keď pritom obsahujú práve sacharidy, hladinu cukru v krvi zvyšujú len pozvoľna, a sú preto vhodné aj pre diabetikov. Navyše ich môžu konzumovať tiež celiaci (ľudia alergickí na lepok) a žiadna negatíva nemajú ani pre tehotné a dojčiace ženy.

Fazuľa mungo pôsobí kladne na obranyschopnosť organizmu a na tráviacu sústavu. Majú totiž pozitívny vplyv na vyprázdňovanie a celkovo podporujú trávenie. Okrem toho podporujú aj chudnutie, pretože dodávajú pocit sýtosti. Pomáhajú tiež s inhibíciou škodlivého LDL cholesterolu, čím sa podieľajú na prevenciu kardiovaskulárnych ochorení. Navyše dokážu chrániť pred voľnými radikálmi a môžu údajne pomôcť aj pri rakovine, pričom kladný vplyv už bol čiastočne preukázaný pri nádoru hrubého čreva.

Ako si fazuľa mungo pripraviť či ako naklíčiť mungo?

Túto zdravú a chutnú strukovinu možno konzumovať v niekoľkých formách, a to ako prírodné, olúpanú alebo naklíčenú. Zohnať ju pritom môžete v obchodoch so zdravou výživou. Pred prípravou fazule mungo je nechajte cez noc namočené vo vode, hoci by mala stačiť aj kratšia doba. Následne vodu zlejte a varte v čerstvej vode, inak totiž neodstránite látky, ktoré spôsobujú nadúvanie. Naviac je nutné soliť až na úplný záver varenie, lebo v opačnom prípade budú príliš tvrdé.

Vzhľadom k tomu, že pri tepelnej úprave mungo fazule dochádza k strate mnohých účinných látok, odporúčame skôr prípravu klíčením, pretože čerstvé klíčky sú všeobecne zdravé. Kúpte si nelúpanej fazuľa, prepláchnite a nechajte až tri dni klíčiť vo vlhkom prostredí. Nezabúdajte je však pravidelne preplachovať vodou (cca dvakrát denne), inak by totiž mohli zhniť či splesnivieť. Až klíčky dosiahnu zhruba dvoch centimetrov dĺžky, sú po ďalšom prepláchnutí pripravené na konzumáciu.

Odporúčame: mungo klíčky možno pridať do miešaných šalátov, zeleninových polievok, zmesí s vločkami atď. Vyskúšať konieckoncov môžete napr. Šalát z klíčkov s mrkvou a pekingským kapustou, ktorý dochutíte olivovým olejom, octom, sójovou omáčkou, cukrom a soľou.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Fazuľa mungo: zdravá strukovina z Ázie
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*