Rybí tuk: podstatný zdroj omega-3 mastných kyselín

Rybí tuk
Rybí tuk

Rybí tuk je tuk obsiahnutý v rybích tkanivách. Takým konštatovaním sme zrejme nikoho nešokovala. Zaujímavejšie sú však jeho vlastnosti. Obsahuje totiž omega-3 mastné kyseliny, a to konkrétne kyselinu eikosapentaenovú (EPA) a dokosahexaenovú (DHA). Nutné dodať, že ide o dva najdôležitejšie zástupcov tejto skupiny. A jedným dychom musíme doplniť, že esenciálne mastné kyseliny sú podstatné pre ľudské zdravie. Tie sú pritom obsiahnuté v mnohých potravinách, práve rybie tuky sú ale ich bohatým zdrojom. Navyše obsahujú aj vitamíny A, D a E.

Prečo si zaistiť pravidelný príjem rybieho tuku?

Omega-3 mastné kyseliny v prvom rade podporujú kardiovaskulárneho systém, pretože majú kladný vplyv na cievy a srdce. Tím pádom budete ich konzumáciou predchádzať rizikám vzniku srdcových ochorení. Pozitívne navyše ovplyvňujú aj hladinu cholesterolu v krvi a znižujú krvný tlak, takže pomáhajú predchádzať ateroskleróze a infarktu. Ďalšou významnou funkciou omega-3 mastných kyselín (a teda i rybieho tuku) je podpora imunitného systému. A v neposlednom rade sa jedná o prevencii artritídy a reumatizmu.

Rybí tuk sa odporúča konzumovať ženám pri menštruácii, pretože zmierňuje bolesti a ďalšie problémy bežné v tomto období. Kladne však pôsobí aj na pokožku a rôzne zápaly. Jeho príjem by si mali zabezpečiť taktiež športovci, pretože sa podieľa na výkone aj budovanie svalovej hmoty. Rybie tuky však majú pozitívny vplyv aj na nervovú sústavu (znižujú napr. Príznaky depresie) a na jej správny vývoj. Preto by ich v každom prípade mali konzumovať tehotné a dojčiace ženy, ako aj malé deti.

Mohlo by vás zaujímať: ak rybie mäso nejete, či už z etických či iných dôvodov, vedzte, že sa omega-3 mastné kyseliny nachádzajú aj v rastlinách. Ich kvalitným zdrojom sú napr. Chia semienka či ľanové semienka, ale vyskúšať môžete aj fazuľa mungo a predovšetkým morské riasy.

Aké ryby s obsahom omega-3 mastných kyselín konzumovať?

Rybí tuk „nájdeme“ predovšetkým v tučných rybách. V tomto ohľade vám môžeme odporučiť najmä lososa, makrelu, sardinky, ančovičky alebo slede. Nutné však dodať, že omega-3 mastné kyseliny sa v rybách nevyskytujú prirodzene a ryby ho ani neprodukujú. V skutočnosti je morské živočíchy vo svojom tele hromadia konzumáciou planktónu. Netvrdíme teda, že je pravidelný príjem rybieho tuku nevyhnutný, však príjem omega-3 mastných kyselín rozhodne áno. Ľudské telo si ich totiž nevie vytvoriť samo!

Odporúčame: ak chcete získavať tieto látky práve z rýb, ideálne je konzumujte čerstvé, alebo aspoň „priamo“. Aktuálne sú síce k dispozícii aj rôzne želatínové kapsule s rybím olejom, ale ak sa vydáte touto cestou, mali by ste vedieť, že niektoré z nich nie sú príliš účinné.

Kontrola článku:
Dátum
Článok o
Rybí tuk
Hodnotenie autora
51star1star1star1star1star

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*